Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności cyfrowej dla strony internetowej Banku Spółdzielczego we Włoszczowie
Wstęp deklaracji
Bank Spółdzielczy we Włoszczowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://www.bs-wloszczowa.com.pl/
Dane teleadresowe
Bank Spółdzielczy we Włoszczowie
ul. Partyzantów 5,
29-100 Włoszczowa
tel. +48 41 39 42 940
Data publikacji strony internetowej: 28.12.2001 r.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 18.03.2024 r.
Wytyczne standardu WCAG 2.1 dla dostępności treści internetowych, są następujące:
Zasada | Wytyczne | Kryterium sukcesu | Poziom |
1 – Postrzegalność | 1.1 – Alternatywa w postaci tekstu | 1.1.1 – Treść nietekstowa | A |
1.2 – Dostępność mediów zmiennych w czasie | 1.2.1 – Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie) | A | |
1.2.2 – Napisy rozszerzone (nagranie) | A | ||
1.2.3 – Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) | A | ||
1.2.5 – Audiodeskrypcja (nagranie) | AA | ||
1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości | 1.3.1 – Informacje i relacje | A | |
1.3.2 – Zrozumiała kolejność | A | ||
1.3.3 – Właściwości zmysłowe | A | ||
1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym | AA | ||
1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości | AA | ||
1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści | 1.4.1 – Użycie koloru | A | |
1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku | A | ||
1.4.3 – Kontrast (minimalny) | AA | ||
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu | AA | ||
1.4.5 – Tekst w postaci grafiki | AA | ||
1.4.10 – Zawijanie tekstu | AA | ||
1.4.11 – Kontrast dla treści niebędących tekstem | AA | ||
1.4.12 – Odstępy w tekście | AA | ||
1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa | AA | ||
2 – Funkcjonalność | 2.1 – Dostępność z klawiatury | 2.1.1 – Klawiatura | A |
2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę | A | ||
2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe | A | ||
2.2 – Wystarczająca ilość czasu | 2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu | A | |
2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie | A | ||
2.3 – Ataki padaczki – Migotanie | 2.3.1 – Trzy błyski lub wartości poniżej progu | A | |
2.4 – Możliwość nawigacji | 2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków | A | |
2.4.2 – Tytuły stron | A | ||
2.4.3 – Kolejność fokusu | A | ||
2.4.4 – Cel linku (w kontekście) | A | ||
2.4.5 – Wiele sposobów na zlokalizowanie strony | AA | ||
2.4.6 – Nagłówki i etykiety | AA | ||
2.4.7 – Widoczny fokus | AA | ||
2.5 – Sposoby wprowadzania danych | 2.5.1 – Gesty punktowe | A | |
2.5.2 – Anulowanie kliknięcia | A | ||
2.5.3 – Etykieta w nazwie | A | ||
2.5.4 – Aktywowanie ruchem | A | ||
3 – Zrozumiałość | 3.1 – Możliwość odczytania | 3.1.1 – Język strony | A |
3.1.2 – Język części | AA | ||
3.2 – Przewidywalność | 3.2.1 – Po oznaczeniu fokusem | A | |
3.2.2 – Podczas wprowadzania danych | A | ||
3.2.3 – Konsekwentna nawigacja | AA | ||
3.2.4 – Konsekwentna identyfikacja | AA | ||
3.3 – Pomoc przy wprowadzaniu informacji | 3.3.1 – Identyfikacja błędu | A | |
3.3.2 – Etykiety lub instrukcje | A | ||
3.3.3 – Sugestie korekty błędów | AA | ||
3.3.4 – Zapobieganie błędom (kontekst prawny, finansowy, związany z podawaniem danych) | AA | ||
4 – Kompatybilność | 4.1 – Kompatybilność | 4.1.1 – Parsowanie | A |
4.1.2 – Nazwa, rola, wartość | A | ||
4.1.3 – Komunikaty o stanie | AA |
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
- Część załączonych dokumentów może nie posiadać warstwy tekstowej - są skanami dokumentów.
- Część załączonych plików graficznych nie posiada opisów alternatywnych.
- Część załączonych dokumentów może nie posiadać prawidłowej struktury np. hierarchii nagłówków.
Spełnione zostały następujące wymagania
- Serwis WWW wyposażony jest w mechanizm, umożliwiający uruchomienie go w trybie wysokiego kontrastu (tzw. wersja dla słabowidzących). Opcja ta może zostać włączona za pomocą myszy (kliknięcie), klawiatury (standardowo poprzez klawisze TAB i ENTER).
- Serwis WWW udostępnia mechanizm dwustopniowego powiększania czcionki każdego elementu serwisu, na każdej stronie.
- Serwis WWW zawiera wyróżnienie wizualne linków. Dodatkowo, za pomocą kolorowej ramki wyróżnione są elementy aktywne, na których zatrzymał się fokus.
- Naciskając klawisz TAB, w pierwszej kolejności wyświetlają się tzw. skip linki, umożliwiające szybkie przejście do treści głównej, menu głównego i dodatkowego, wyszukiwarki, a także uruchomić wersję kontrastową serwisu WWW.
- Tytuły poszczególnych stron serwisu WWW posiadają prawidłową strukturę w postaci odpowiednio przygotowanych nagłówków typu h1, h2, h3 itd, w odpowiedniej kolejności.
- Brak typowego "efektu jąkania". Każdy z linków typu "czytaj dalej", "więcej" itd. posiada ukryty tekst (widoczny jednak dla czytników) z tytułem konkretnej strony czy artykułu, do którego prowadzi. Dzięki temu rozwiązaniu rola linków jest zrozumiała dla użytkowników. Patrz również punkt 12 listy wymagań, które nie zostały spełnione.
- Każdy z pozostałych aktywnych elementów posiada atrybut title wraz z opisem akcji, którą wykonuje.
- Wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury.
- Na stronie nie ma pułapki klawiaturowej.
- W serwisie nie ma elementów, które powodują gwałtowne zmiany jasności lub szybko błyskają na czerwono.
- W serwisie nie ma elementów uruchamiających dźwięk, którego nie da się zatrzymać.
- Na stronie nie ma migających lub poruszających się elementów, których nie da się zatrzymać lub ukryć.
- W serwisie nie ma mechanizmu otwierającego nowe okno bez udziału użytkownika.
- Serwis WWW zawiera zarówno mapę serwisu, jak i wyszukiwarkę. Mechanizmy te dostępne są bezpośrednio ze strony głównej.
- Zachowana jest spójność układu i działania pasków menu i innych elementów nawigacyjnych na różnych stronach w serwisie.
- Nawigacja za pomocą klawiatury odbywa się w logicznej kolejności w stosunku do zawartości strony.
- Użytkownik serwisu nie jest zmuszony do rozpoznania koloru podczas korzystania z niego.
- Na stronie nie wykorzystuje się informacji, których zrozumienie opiera się wyłączenie na właściwościach zmysłowych.
- W serwisie WWW nie występują dane tabelaryczne, które prezentowane są w innych niż tabele elementach HTML, ale stylizowanych na tabele.
- Linki mające podobne funkcje są zgrupowane w kodzie HTML.
- Zachowana jest spójność i kolejność linków w całym serwisie.
- Zastosowane opisy w atrybutach alt są odpowiednio zwięzłe, zachowana jest również spójność pomiędzy poszczególnymi opisami w atrybutach alt i title.
- Graficzne elementy czysto dekoracyjne posiadają pusty atrybut alt.
- Wszystkie pola formularzy są poprawnie i jednoznacznie zidentyfikowane. Każdy z nich posiada odpowiednio uzupełniony atrybut title lub label.
- Umiejscowienie etykiet pól formularzy nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do tego których pól dotyczą.
- Zmiana odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami nie powoduje utraty czytelności.
- Na stronie nie ma elementów osadzonych w znacznikach blink, bgsound lub marquee.
- Na stronie nie ma symboli typu ASCII-Art bez zrozumiałej alternatywy.
- Każda strona serwisu WWW ma poprawną deklarację języka.
- Na każdej stronie serwisu WWW jest przynajmniej jeden nagłówek h1.
- W kodzie strony nie ma elementów HTML służących prezentacji takich jak: center, border, align.
- Strony zawierają poprawną deklarację DTD.
- W serwisie nie ma mechanizmu automatycznie odświeżającego stronę bądź też przekierowującego do innego serwisu WWW.
- Znaczniki HTML są użyte zgodnie z ich przeznaczeniem. Do warstwy prezentacyjnej zostały zastosowane arkusze stylów.
- Ramki iframe użyte w serwisie mają atrybut title.
- W miejscach, gdzie skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmieniany jest również tekst alternatywny dla tej zawartości.
- Ramka fokusa podświetlająca dany element nie jest usuwana za pomocą skryptu.
- Elementy generowane dynamicznie, przez skrypty również są dostępne.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Data sporządzenia deklaracji
Oświadczenie sporządzono dnia: 18.03.2024 r. Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: Team Solution, ul. Piłsudskiego 71a, 34-600 Limanowa, NIP: 737-208-68-81.
Badanie dostępności strony zostało wykonane z pomocą następujących narzędzi:
- WAVE web accessibility evaluation tool - Stan na dzień 18.03.2024 r.
https://www.bs-wloszczowa.com.pl/ - 0 błędów, 0 błędów kontrastu - The Tingtun Checker - Stan na dzień 18.03.2024 r.
https://www.bs-wloszczowa.com.pl/ - Strona spełnia wymogi dostępności w: 100% - Ministerstwo Cyfryzacji - Stan na dzień 18.03.2024 r.
Lista kontrolna do weryfikacji dostępności cyfrowej stron www
https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-zbadac-czy-strona-www-jest-dostepna-cyfrowo
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z działem IT Banku Spółdzielczego we Włoszczowie, adres e-mail: it@bs-wloszczowa.com.pl, tel. +48 502 137 704 oraz tel. +48 726 644 000. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu,, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.