Ustawienia plików cookies Zmień sektor Przejdź do menu ofertowego Przejdź do treści głównej Przejdź do wyszukiwarki Włącz/wyłącz wysoki kontrast Zmień rozmiar tekstu
Używamy plików Cookies!
Hej, ta strona korzysta z niezbędnych plików Cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania (ustawienia).
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Używam plików cookie, aby zapewnić podstawowe funkcjonalności strony i polepszyć Twoje wrażenia online. Możesz wybrać dla każdej kategorii, aby w dowolnym momencie wyrazić zgodę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookie i innych poufnych danych, zapoznaj się z pełną polityką prywatności.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.

Zamknij okno

Informację dotyczące wyłudzeń danych od użytkowników kart za pośrednictwem fałszywych SMS oraz reklam/ postów

Opis działania cyberprzestępców

Fałszywe SMS-y
Schemat działania cyberoszustów opiera się na masowej wysyłce wiadomości SMS
z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Najczęściej przestępcy podszywają
się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS,
itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się
nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych karty na fałszywej stronie internetowej, do
której prowadzi link zawarty w SMS-ie.
Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco
przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną
dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych
karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.
Dodatkowe informacje w załączniku nr 1


Fałszywe reklamy/ posty
Posty maja na celu wzbudzić zainteresowanie, wpłynąć na emocje klienta lub zachęcić go świetną
okazją inwestycyjną. Reklamy/posty wyłudzające dane do logowania do portali na przykład
społecznościowych, maja na celu pozyskanie zapisanych na tych portalach danych dotyczących kart
płatniczych, wykorzystanie profili do oszustw z wykorzystaniem kodów BLIK oraz pozyskanie danych
do logowania do bankowości elektronicznej.
Dodatkowe informacje w załączniku nr 2

W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy
skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć
oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać
z danych podanych w SMS-ie.
Jeśli Klient podał dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na portalu lub fałszywej
stronie, powinien natychmiast skontaktować się ze swoim Bankiem.